پهلوانی که اسطوره نشد!
بهترين و برترين بازي ها تقديم به تمام بازي خورها
تاریخ : 15 آبان 1389
نویسنده : داني

خوشبختانه روند ساخت بازی های کامپیوتری در کشور ما آمار رو به رشدی را از خود نشان می دهد و این مسئله حاکی از این است که کم کم در حال ورود به فصل جدیدی از بازی های کامپیوتری در داخل کشور هستیم. کشور ما هم با توجه به داشتن تاریخی غنی همیشه سوژه های خوبی را دست بازیسازان داخلی داده است. بازی هایی مانند عصر پهلوانان، روئین تنی، شمشیر نادر، لطفعلی خان زند و بازی پر سر و صدایی همچون گرشاسپ همه با چنین مضمون هایی ساخته شدند. اما در بین تمام بازی هایی که نام برده شدند، گرشاسپ به واسطه بهره مندی از جلوه های ویژه بسیار خوب، برتری خاصی نسبت به آن ها دارد و همین مسئله باعث بزرگ نمایی بیش از حد این بازی شد و انتظارات را بسیار بالا برد. بازی با تاخیرهای فروان برای عرضه روبرو شد و افراد زیادی را چشم انتظار خود نگه داشته بود که بالاخره بعد از سه سال عرضه شد. این میزان کاربر مشتاق برای یک بازی ایرانی در نوع خود بسیار قابل توجه هستند. حال ببینیم که این بازی بعد از این مدت چه چیزی را برای طرفدارانش به ارمغان آورده است. البته ما با در نظر گرفتن بضاعت بازیسازان ایرانی به نقد بازی گرشاسپ می پردازیم.

 

داستان

داستان بازی پیرامون شخصیت گرشاسپ پهلوان می گردد. گرشاسپ یکی از اجداد رستم و فردی بسیار قدرتمند در زمان خود بوده و به اژده ها کش نیز معروف بوده است. بازی گرشاسپ با الهام گیری از منظومه گرشاسپ ‌نامه نوشته اسدی طوسی ساخته شده و داستان این پهلوان پر آوازه را در زمانی که او هنوز به چنین شهرتی دست نیافته بود، روایت می کند. بازی از سوژه بسیار خوب و پر محتوایی بهره می برد، اما سازندگان در روایت آن ضعیف عمل کرده اند و قسمت های بی منطق زیادی در آن دیده می شود. بازی از جایی آغاز می شود که گرشاسپ در دامنه کوهی در روز روشن آتش روشن کرده است! با توجه به طراحی شخصیت گرشاسپ و لباسی او در بر تن دارد، مشخص است که آن زمان باید یکی از فصل های گرم سال باشد که او در آن آتش هم روشن کرده است. ورود گرشاسب به بازی اصلا جالب نیست و آغاز خوبی برای بازی به حساب نمی آید. به یکباره گرشاسب با انبوهی از هیولاها روبرو می شود و در آخر مبارزه هم می بیند که هیتاسب بدون هیچ مقدمه ای با برادر گرشاسپ در حال مبارزه است. در ادامه، برادر گرشاسپ در این مبارزه کشته می شود. در اینجا انتظار داشتیم تا زمانی که گرشاسپ با پیکر بی جان برادرش روبرو می شود، شاهد صحنه های احساسی مانند در آغوش گرفتن جسد برادر یا... باشیم. اما در کمال تعجب می بینیم که گرشاسپ بدون کوچکترین اعتنایی از کنار او می گذرد. البته راوی داستان با شرح روحیه گرشاسپ در آن لحظه سعی در برطرف کردن این کمبود در بازی داشته، اما صحبت های راوی هرگز مانند به نمایش در آوردن یک صحنه زیبا و نمایش عشق دو برادر به یکدیگر، حس آن قسمت را به کاربر منتقل نمی کند. آن قسمت با روایت صحیح و کارگردانی بهتر می توانست به بهترین قسمت بازی تبدیل شود. داستان بازی کاملا به وسیله راوی داستان روایت می شود و اگر راوی را از داستان حذف کنیم، به هیچ عنوان نمی توان از روند بازی با خبر شد. البته ما در بازی ای مانند God of War نیز مشاهده کرده ایم که داستان بازی به وسیله راوی بیان می شود، اما وجود میان پرده هایی که با دیالوگ همراه است و صحبت های شخصیت بازی حضور راوی را بسیار کمرنگ می کند و جریان کلی داستان به وسیله شخصیت های اصلی بازی روایت می شود.

 

 

گرافیک

 

در مقایسه با بازی های ایرانی می توان گرشاسپ را بهترین بازی از نظر گرافیک تا این لحظه دانست. کیفیت بافت های بازی و طراحی آن ها در نوع خود بسیار خوب و زیبا است و همین مسئله باعث زیبا به نظر رسیدن محیط بازی شده است. همچنین دشمنان بازی از تنوع خوب و طراحی های زیبا برخوردار هستند. در کنار این مسائل باید به طراحی هنری خوب در منوهای بازی نیز اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که طراحی هنری در کل قسمت ها دارای سطح بسیار خوبی است. طراحی خون در بازی جالب نیست. خون به صورت نقطه های قرمزی طراحی شده که به اطراف پخش می شوند. این افکت که در بازی زیاد هم دیده می شود، می توانست بسیار بهتر از این ها ساخته شود. تنوع مراحل بسیار خوب است و هر قسمت شامل طراحی های منحصر به فرد و زیبای خاص خودش است. محیط تاریخی بازی بسیار خوب از کار درآمده است و همین مسئله باز نشان از طراحی هنری خوب بازی دارد. البته با توجه به اینکه بازی با موتور بازیسازی OGRE ساخته شده، نمی توان انتظار چیزی بیشتر را داشت. چرا که با وجود محدودیت های بی شمار این موتور بازیسازی، این بازی بهترین عنوانی است که تا به حال به وسیله آن ساخته شده است. البته اضافه شدن قابلیت Nvidia Physx به بازی، باعث شده که ما شاهد تخریب پذیری برخی از اشیا محیط هم باشیم. همچنین بازی دارای افت فریم های زیادی هم هست. بازی روی سیستم های قوی نیز دچار افت فریم می شود. عدم فریم ریت ثابت در بازی به بازی لطمه بزرگی وارد کرده است. فریم ریت بازی در حالت معمولی بین 30 تا 35 و در بهترین حالت حتی به 60 هم می رسد. اما از آن طرف فریم بازی در برخی موارد حتی به 20 تا 25 هم می رسد. همین مسئله سرعت بازی را بسیار کم و زیاد می کند. یکی از طراحی های جالب در بازی مکان هایی است که برای Save کردن بازی در نظر گرفته شده است. اینکه چرا محل های Save بازی به شکل گوی خاردار طراحی شده اند، جای سوال دارد!؟

 

موسیقی/صداگذاری

بازی گرشاسپ در قسمت صداگذاری و موسیقی در سطح خوبی قرار ندارد و دچار ضعف است. موسیقی انتخاب شده برای بازی پس از مدتی بسیار ناهنجار می شود. ریتم موسیقی در روند بازی اصلا خوب نیست. درست است که در ساخت موسیقی از سازهای اصیل استفاده شده، اما همان طور که گفته شد ریتم خوبی ندارند و با صحنه های بازی ارتباط خوبی برقرار نمی کند. از دیگر مشکلات بازی نبود دیالوگ برای شخصیت گرشاسپ است. یکی از مهمترین عوامل در شخصیت پردازی یک بازی نوع دیالوگ هایی است که آن شخصیت در بازی بیان می کند. با استفاده از دیالوگ ها می توان احساسات، خلق و خو و منش یک شخصیت را به مخاطب نشان داد. اما عدم وجود دیالوگ برای شخصیت گرشاسپ باعث شده تا در بازی با یک شخصیت به ظاهر لال و سرد روبرو باشیم. البته همانطور که قبلا هم گفتیم، روای در بازی تمام این کارها را انجام می دهد. در واقع روای به نوعی تمام بار داستانی و احساسی بازی را نیز به دوش می کشد. در طول مبارزه ها به جز چند افکت صوتی که در هنگام زور زدن های گرشاسپ به گوش می رسد، دیگر صدایی از او شنیده نمی شود. به جز هیولاهای مختلف، موجود انسانی زیادی هم در بازی حضور ندارد که ارتباطی با گرشاسپ برقرار کنند.

 

گیم پلی

گیم پلی بازی باز هم در مقایسه با سایر بازی های ایرانی بسیار خوب است، اما کاملا مشخص است که تقلید کورکورانه ای از بازی God of War بوده است. این بازی نه تنها نتوانسته گیم پلی کامل و بی نقصی را در مقایسه با GOW از خود به نمایش بگذارد، بلکه دارای ضعف های زیادی هم هست. صحنه های Quick Time Event بازی در حالیکه بسیار زیبا طراحی شده اند دارای مشکلاتی هم هستند. مثلا زمانیکه حریفی را شکست داده و هنگام تمام کردن کارش فرا رسیده، در Interactها به مشکل بر می خورید، چون المان های QTE در صفحه ظاهر نمی شوند و شما مجبور به شکست هستید. در برخی از صحنه ها با توجه به اینکه شما جهت درست را به موقع فشار می دهید، باز هم با شکست روبرو می شوید. یکی دیگر از ایرادهایی که می توان به گیم پلی بازی گرفت، صحنه ای است که گرشاسپ از دیواری با استفاده از خنجر خود پایین می آید. در این لحظه، برای اینکه به شما راهنمایی درباره چگونگی انجام گیم پلی این قسمت ارائه شود، بازی متوقف می شود، اما همچنان شاهد اجرا شدن انیمیشن ریزش سنگ ریزه به پایین هستیم. این افکت ها زمانی به نمایش در می آیند که بازی به ظاهر در حالت توقف قرار گرفته است. همچنین طراحی برخی از مراحل بازی بسیار غیر منطقی است. در همین قسمت که گرشاسپ با خنجر از دیوار پایین می آید، مدت زمان زیادی طول می کشد که او این مسیر را طی کند. پس از به پایان رسیدن این مسیر باز هم می بینیم که گرشاسپ همچنان در بلندی قرار دارد. مگر گرشاسپ در آسمان قرار داشت که پس از طی مسیری این چنینی تازه به محلی رسیده که باز هم در بلندی قرار دارد؟! همچنین گیم پلی بازی خالی از هرگونه نوآوری است. همانطور که گفته شد بازی در گیم پلی روند تقلیدی ای را در پیش گرفته که حتی نوآوری اندکی در آن دیده نمی شود. بد نبود که تیم سازنده برای گیم پلی بازی خود کمی خلاقیت به خرج می دادند و آن را کمی جذاب تر می کردند. البته امروزه این سبک به نوعی استاندارد سبک Hack and Slash به شما می رود، اما می توان گفت که تمام بازی های این سبک در گیم پلی نوآوری های خاص خود را داشته اند. گیم پلی بازی در حالتی که بازی را با ماوس و کیبورد بازی کنید، خوب است و مشکل چندانی ندارد. همچنین این امکان وجود دارد که این بازی را با گیم پد Xbox 360 نیز بازی کنید. تنظیمات پیش فرضی برای استفاده از گیم پد Xbox 360 در بازی قرار گرفته که چندان متناسب با استانداردهای بازی های Hack and Slash نیست. دکمه پرش به جای اینکه A باشد دکمه B است. همچنین ضربه ها نیز با دکمه های A و Y اجرا خواهند شد. بازی به گونه ای طراحی نشده که وقتی گیم پد Xbox 360 برای بازی استفاده می شود، راهنماهای کنترل بازی با توجه به این کنترلر به نمایش در بیایند و همچنان راهنماها با توجه به کیبورد به نمایش در می آیند. همچنین در هنگام کار با گیم پد باز هم نیاز به استفاده از کیبورد خواهید داشت. دکمه هایی مانند Start و... در گیم پد کار نمی کنند و برای رد کردن میان پرده ها و یا رفتن به منوهای بازی باز هم به کیبورد نیاز خواهید داشت. از دیگر مشکلات بازی، سیستم ذخیره (Save) کردن است. در هنگام Save کردن، ممکن است بازی هنگ کند و یا از بازی خارج شوید. اگر چنین اتفاقی در بازی رخ بدهد، در بیشتر مواقع Save شما خراب می شود و مجبور هستید بازی را از ابتدا شروع کنید. اما از قسمت های خوب گیم پلی بازی می توان به مدت زمان خوب بازی برای به پایان رساندن آن اشاره کرد. بازی خیلی زود به اتمام نمی رسد و این یک نکته مثبت برای بازی به حساب می آید. همچنین مراحل بازی به صورت پیوسته روایت می شوند و بارگزاری مراحل را در بازی شاهد نیستیم. همچنین قسمت پلتفرمر و معمایی بازی بسیار خوب از کار درآمده است و جای تقدیر دارد. مبارزه با Bossهای بازی بسیار زیبا هستند و هیجان خاص خود را دارد. صحنه های QTE در مبارزه با Bossهای بازی بسیار عالی طراحی شده اند.

 

نتیجه گیری

گرشاسپ بازی بسیار خوبی است که در مقایسه با بازی های ایرانی از سطح کیفی بالایی برخوردار است. اما وجود باگ های زیاد و افت فریم به این بازی لطمه های زیادی وارد کرده است. این مسائل چیزی از ارزش های این بازی کم نمی کند. اما به نظر من این بازی اگر سال گذشته عرضه می شد، نمود بهتری پیدا می کرد. بازی ای که سه سال در دست ساخت بوده، نباید چنین مشکلاتی را داشته باشد. هنوز بازی دارای باگ هایی است که می توانست آن ها را در قسمت تست برطرف کند. در آخر لازم به ذک

ر است که گرشاسپ عنوانی است که واقعا ارزش خرید دارد و بازی است که شما از آن راضی خواهید بود.

 

 

منبع :  WWW.PARDISGAME.NET

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






آخرین مطالب